Božanstvenu komediju smatraju za najveće literarno djelo srednjeg vijeka. Uspoređuju je s gotskom katedralom po njenoj strukturi, detaljima i uzvišenosti njene težnje i njenu značaju koji je pridonijela općoj kulturi. Kao vizija i priča o posjeti živog čovjeka paklu, čistilištu i raju, ona je donesena u onom tradicionalnom literarnom obliku koji je bio vrlo čest u popularnoj religioznoj literaturi onog vremena. Velik dio aristotelovske filozofije Tome Akvinskog služi kao podloga kosmologije te teoretskog i metafizičkog shvaćanja koje je došlo do izražaja u toj pjesmi. Pojavljuju se mnoge povijesne ličnosti zajedno s grčkim i rimskim filozofima, kojima se Dante divio, i glasovite legendarne ličnosti. Danteovi lični prijatelji i neprijatelji u njegovoj političkoj karijeri pojavljuju se u njegovoj predstavi drugog svijeta, u raju ili paklu. Karakterizacija, živo i duhovito prikazivanje, dramatičko donošenje pojedinih scena i pjesnička vrijednost poeme osigurale su joj literarnu slavu za sva vremena.. Epska pjesma u terzinama podijeljena je u tri dijela: Pakao, Čistilište i Raj. Dante ju je zvao komedija jer završava sretno, a njegovi su zemljaci dodali pridjevak »božanstvena« da izraze svoje divljenje ovoj pjesmi. Pjesnik opisuje svoju viziju u kojoj ga prvo vodi Vergilije (ljudski razum) kroz pakao 1 čistilište, zatim Beatrice (otkrivenje) I konačno sv. Bernard kroz sedam nebesa gdje ugleda boga trojednoga.
Pakao je podijeljen u devet krugova koji se suzuju prema zemaljskom središtu. Tu Dante stavlja najveće historijske krivce i svoje neprijatelje. Najpoznatije epizode Pakla jesu: Ugolin koji proždire svoju djecu, pričanja Franceske de Rimini o njenim grešnim ljubavima i nesretnim posljedicama tih ljubavi, susret s nesavladivo ponosnim Sordelom. Čistilište je usamljena planina koja se izdiže iz oceana a podijeljena je na terase koje se penju prema raju zemaljskom.. Penjući se pjesnik se očisti od svih svojih zabluda, sjeti se svojih dobrih djela i osjeti se “čist i
pripravan da uziđe na zvijezde”. U Raj, do sjedišta božjeg, pjesnik se uzdiže kroz sedam planetarnih nebesa a vodi ga Beatrice, koja je objava božja, a ne Vergilije, koji je samo ljudski razum.
Dok je poezija Pakla posve ljudska puna dramatske snage poezija Čistilišta je poezija mira, blagosti spokoja nakon životnih oluja, a poezija Raja je pjesma krišćanskih vjernika učenjaka, tadašnjeg vremena.
Pakao, Čistilište i sedamnaest pjevanja Raja preveo je Mihovil Kombol, a posljednjih šesnaest pjevanja Raja Olinko Delorko.