- tekst na hrvatskom i prijevod na engleski tiskani u međusobno obrnutim smjerovima
Zbirka studija Animacija i realizam – rasprave o svjetskoj animaciji Midhata Ajanovića vođena je jedinstvenom idejom: crtani film iskazom je naših temeljnih – osobno, društveno i povijesno ukorijenjenih – nazora na svijet te je utoliko podjednako vođen realističkim impulsom kao i druge filmske vrste.
Uz polaznu polemičku studiju o predrasudama koje crtanom filmu niječu sposobnost realističnog zadiranja u svijet (Na margini filmskog realizma), Ajanović proučava realističku inspiraciju u razvoju klasičnog crtanog filma, posebno u Disneyjevu stvaralaštvu, ali i u ukupnome ranome razvoju animiranog filma (Crtani realizam Walta Disneyja).
U dvjema studijama o zagrebačkom animiranom filmu i o srednjoeuropskoj animaciji (Mali čovjek na razmeđi svjetova – fenomen zagrebačke škole crtanog filma i Srednjoeuropska animacija: Dobri vojak Švejk u civilnom odijelu), proučava u kojoj mjeri crtani film može uobličavati alternativne koncepcije čovjeka u ideološki represivnim uvjetima, a u eseju o Griersonovu utjecaju na razvoj animacije u Kanadi (John Grierson i animirani film) uočava koliko postuliranje realističnosti može poprimati podjednako aktivističke moduse političkog angažmana, kao što može potaknuti na posve personalna, vrlo modernistička, ispitivanja granica vlastitoga kreativna senzibiliteta i osobnog svijeta (npr. u Normana McLarena).
Da i najuspješnija suvremena komercijalna animacija može duboko zadirati u nazorne opsesije suvremenoga svijeta, pokazuje u posljednjoj svojoj studiji o japanskim animama (Ugroženi megalopolis japanskih anime filmova).
Šest studija, pisanih poletnim stilom, popraćenih pravim bogatstvom podataka, daju i širok i dubok pogled na ključne povijesne trendove svjetskog animiranog filma.
Riječ o vrhunskoj interpretativnoj prozi, ključnom prilogu svjetski važnom promišljanju animacije, knjizi podjednako korisnoj i poticajnoj stručno animacijskoj, ali i široj kulturnoj zajednici.